Disse sidene inneholder informasjon kun beregnet pÄ helsepersonell

Du forlater nÄ hjernenett.no

Anne Kristine Bergem om generasjon prestasjon

Er dagens unge mer deprimerte enn tidligere? Svaret er ja, ifĂžlge psykiater og universitetslektor ved OsloMet, Anne Kristine Bergem. Hun mener det stiller litt andre krav til fastlegene enn fĂžr, men det Ă„pner ogsĂ„ for at legen kan bli ”den ene” viktige voksenpersonen som kan gjĂžre en forskjell i den unges liv. I dette intervjuet gir hun rĂ„d om hvordan.

Bergem er ikke bare tidligere leder av Norsk psykiatrisk forening, hun er ogsĂ„ for mange andre et kjent ansikt og har de siste Ă„rene vĂŠrt nysgjerrig pĂ„ begrepet «generasjon prestasjon». Hun er opptatt av at mange unge lever under et helt annet press enn tidligere og at flere sliter med depresjon – kanskje som fĂžlge av nettopp dette presset.

 

– Mellom 15 og 20 % av alle barn og unge mellom 3 og 18 Ă„r har psykiske helseplager. Det er angst, depresjon og atferdsforstyrrelser (ADHD og lĂŠrevansker). Dette er mange barn, og det er grunn til Ă„ tro at det er flere enn fĂžr. De siste Ă„renes tallmateriale, for eksempel fra Ungdata-undersĂžkelsene, viser at tallet Ăžker for hver Ă„r, sier Bergem.

 

Anne Kristine Bergem mener stadig flere unge er deprimerte, men at legene kan gjĂžre mye med enkle grep.

 

Psykisk folkehelseperspektiv
Hvis man skal gjÞre noe med dette, mÄ man vite mer om Ärsakene. Bergem mener absolutt at det er hÄp om Ä fÄ til mye, og at fastlegene kan spille en sentral rolle i dette arbeidet.

En ny rapport fra Folkehelseinstituttet gir uttrykk for at det er en viss optimisme med tanke pÄ forebygging av angst og depresjon gjennom mÄlrettede tiltak.

– Samtidig kan det vĂŠre lett Ă„ gĂ„ seg bort nĂ„r man skal prioritere tiltakene fordi omrĂ„det er sĂ„ sammensatt. Depresjon hos unge kan ha individuelle Ă„rsaker knyttet til psykologi, biologi og personlighet. Det sosiale og fysiske miljĂžet spiller inn; familie, skole og barnehage. Til slutt har vi samfunnsstrukturer som Ăžkonomi, lovgivning, kulturelle aspekter og medievaner.

 

Den ene voksne
– I et slikt bilde er det viktig Ă„ finne fram til tiltak som har effekt. La oss ta et hypotetisk forslag om Ă„ forby sosiale medier fram til de unge er 18 Ă„r. Det er et dramatisk tiltak som man bĂžr vite om virker. Vi kan ikke gjĂžre noe slikt og bare hĂ„pe pĂ„ det beste, nĂ„r det kanskje er andre ting som skal til.

 

  • – Da har jeg heller tro pĂ„ forskning innen utviklingspsykologi som forteller oss at det er Ă©n ting som barn og unge ikke klarer seg godt uten, og det er trygge og tilgjengelige voksne. Det mĂ„ vĂŠre minst en voksen der som de kan lene seg til, og for ungdom kan det gjerne vĂŠre fastlegen.

Den fĂžrste konsultasjonen
Den muligheten finnes allerede pÄ mange legekontorer rundt om i landet. Bergem pÄpeker at siden flere ungdommer er deprimerte enn tidligere, vil flere oppsÞke legen med problemene sine. Da er det viktig at allmennlegene fÄr kunnskap om at dette er et reelt problem som mÄ tas pÄ alvor.

Det er ikke morsomt Ä gÄ til legen. Det er ikke morsomt Ä sitte i en stol og fortelle en nesten fremmed person om sitt indre liv. NÄr du fÞrst har kommet sÄ langt er det fordi du har samlet mye mot.

– Derfor bĂžr grunnholdningen vĂŠre at nĂ„r ungdom kommer med angst eller depresjon sĂ„ mĂ„ de tas pĂ„ alvor. Da mener jeg at det ikke er sĂ„ farlig om det viser seg at en og annen ungdom ikke var virkelig deprimert, for nĂ„r de fĂžrst kommer til legen, sĂ„ har de allerede overskredet mange terskler.

 

Den fĂžrste anerkjennelsen
Selv om mange leger har innsett problemet og tar det pÄ alvor, kan det vÊre en del som er i villrede om hvordan de kan gjennomfÞre en slik konsultasjon. Det er mye du kan gjÞre med relativt enkle midler, og Bergem har flere konkrete tips.

Du kan starte med Ä si at «det er veldig bra at du kommer og forteller meg om dette, for dette er ting du ikke skal gÄ og bÊre pÄ alene». Da har du allerede vist anerkjennelse og nysgjerrighet.

Neste skritt kan vÊre Ä finne ut mer om bakgrunnen for besÞket, foreslÄr Bergem.

 

– Du kan spĂžrre om hva det er «som gjĂžr at du tenker at du er deprimert?». Det kan jo vĂŠre flere grunner til det, og ungdommen kan ha foreldre som sender sine unge til legen bare de er litt triste noen dager, mens andre kan ha foreldre som har en helt annen tilnĂŠrming. Men det vet du ofte ikke som fastlege, sĂ„ da mĂ„ du spĂžrre deg litt for: «Har du snakket med foreldrene dine om dette? Eller vennene dine?»

 

Det sitter i tankene
En annen vei inn til Ä snakke om depresjon kan vÊre Ä spÞrre om hvor «den» sitter. En undersÞkelse fra NOVA blant unge viser at de ofte beskriver at det sitter i tankene, fÞlelsene og kroppen.

 

– Ungdom kan for eksempel si slike ting som «Hvis jeg ikke klarer denne eksamenen, sĂ„ er jeg redd hele framtiden min blir Ăždelagt» eller «Jeg fĂžler at ingen egentlig liker meg». Hvis du da mĂžter dem med «Det ordner seg, du har jo hele framtiden foran deg» eller «Ikke tenk sĂ„nn, du som ser helt normal og flott ut» finner du ikke ut om disse tankemĂžnstrene er «usunne» eller «destruktive» for den enkelte ungdommen, understreker Bergem.

 

-I stedet bÞr du heller spÞrre om «hvilke tanker er det du har som gjÞr at du tenker at du kan vÊre deprimert?». Da kan du fÄ svar som at «Jeg er ofte sÄ redd for Ä ikke fÄ til ting». SÄ kan du bekrefte og si at «det er en veldig slitsom tanke Ä ha ofte».

 

SpĂžr om fĂžlelsene
Hvis det derimot er slik at ungdommen pĂ„ besĂžk hos legen ikke snakker om tankene sine, har Bergem andre forslag til innfallsvinkler. Å spĂžrre litt rundt fĂžlelser kan vĂŠre en mĂ„te Ă„ komme nĂŠrmere problemet.

 

– Du kan spĂžrre om «hvilke fĂžlelser er det du forbinder med Ă„ vĂŠre deprimert?». Da vil du oppdage at du fĂ„r mange forskjellige svar: «Jeg er sĂ„ irritert hele tiden, jeg blir sĂ„ sur pĂ„ lillebroren min» eller «Jeg er sĂ„ trist, jeg grĂ„ter sĂ„ mye nĂ„r jeg er alene».

Du kommer langt med Ă„ vĂŠre nysgjerrig og forsĂžke Ă„ finne ut hva depresjonen handler om og hvordan den arter seg.

Snakk om kroppen
Bergem forteller ogsÄ at kroppen kan vÊre en god innfallsvinkel nÄr legen skal snakke om depresjon med unge pasienter. Mange unge med depresjon sier ofte at de har en klump i brystkassen, de er tunge i hodet eller har klump i magen. Mange sier ogsÄ at de tar smertestillende, gjerne hver morgen. Det kan vÊre en mulighet til Ä vise forstÄelse og respekt for de unges situasjon, mener Bergem:

 

– Det kan virke som om mange unge bruker smertestillende nesten som antidepressiva, selv om det ikke har noen slik effekt. Men legen bĂžr ogsĂ„ ta konkret tak i dette med smerten. Hodepine kan komme av kroppspress, siden mange holder inn magen og puster mye med brystet. Det gir stive skuldre, stiv nakke og jevnlig hodepine.

 

– Da kan du som lege vise den unge pasienten hvordan dette henger sammen. Det tar ikke mye tid og alle leger kan dette. Du mĂ„ bare huske Ă„ bruke den kunnskapen pĂ„ en litt annen mĂ„te i mĂžte med unge som snakker om depresjon og press.

 

En viktig allianse
– NĂ„r du har en slik samtale med en ungdom, er du i ferd med Ă„ skape en god allianse. Ungdommer trenger Ă„ bli tatt pĂ„ alvor og de trenger trygge voksne. Og som fastlege kan du vĂŠre en utmerket voksenperson som ungdommen kan fĂ„ tillit til, sier Bergem.

Hun er klar pÄ at slike trygge allianser er viktige i dagens prestasjonsfremmende samfunn, fordi samfunnet Þver et sterkt press pÄ de unge. Mange opplever Þkende krav om Ä bli bedre og bedre, helt til det for enkelte ikke gÄr lenger.

 

Vi kainn itj gÄ pÄ null
– SĂŠrlig utdanningspresset er noe mange unge kjenner pĂ„ i dag. Alle fĂ„r hĂžre at «Du kan bli hva du vil» og at «Framtiden er Ă„pen». Men alle kan jo ikke bli hva de vil. Det er en forlokkende tanke, men det er ikke sant. Og det er dagens unge som mĂ„ betale prisen for Ă„ leve med det presset.

 

– Derfor mĂ„ vi ta ansvar og fortelle dem at vi ikke trenger at alle skal bli den beste versjonen av seg selv. At de ikke mĂ„ utnytte potensialet de har i seg. At ikke alle mĂ„ fĂ„ seksere i alle fag. For Ă„ si det med Hjallis «Du kainn itj gĂ„ pĂ„ null».

Det er faktisk helt greit Ä bare vÊre sÄnn passelig, sÄ lenge man har det bra.

Dette presset er det viktig at legene i allmennpraksis er klar over, at de forstÄr hvordan dette virker pÄ unge mennesker. For presset blir enda mer synlig i sosiale medier, pÄ en helt annen mÄte enn tidligere. NÄr alle andre er sÄ vellykkede eller har ambisjoner, er det lett for mange unge Ä kjenne seg mindre verdt og ikke sÄ viktig. At man ikke er bra nok.

 

Hvordan har du det pÄ nettet?
Denne samfunnsendringen kan legene ha stort utbytte av Ä ta inn over seg nÄr de skal behandle unge med depresjon. Bergem utdyper:

 

– Sosiale medier kan virke fjernt fra egen virkelighet og du spĂžr kanskje deg selv om det i det hele tatt kan vĂŠre sĂ„nn at dagens ungdom kan fĂ„ psykiske problemer som fĂžlge av det som skjer i en virkelighet som ikke er virkelig? Men igjen handler dette om Ă„ ta ungdommens liv pĂ„ alvor. Det er veldig gammeldags Ă„ tro at begrensninger i skjermtid har noe Ă„ si for om barn og unge har det bra. Det har lite Ă„ si om de bruker en halvtime eller to timer.

 

-Du kommer heller ikke nÊrmere de unge ved Ä si at «venner du har pÄ nettet ikke er virkelige venner». For de unge kan det vÊre like sÄrende med en avvisning pÄ nettet som Ä bli holdt utenfor et fysisk arrangement eller treff.

 

IfÞlge Bergem bÞr legene i dag stille noen flere spÞrsmÄl for Ä finne ut hvordan en ungdom har det. Start gjerne med Ä spÞrre om hvordan det gÄr hjemme, pÄ skolen, med venner, pÄ treningen og med kjÊresten. Men legg ogsÄ til spÞrsmÄlet «Hvordan har du det pÄ nettet og i sosiale medier?»

 

Nye innfallsvinkler
Bergem er opptatt av hvordan nye digitale fenomener kan representere en nyttig innfallsvinkel til en god samtale pÄ legekontoret. De er ikke bare noe som den eldre generasjonen ikke forstÄr, og burde heller ikke avfeies:

 

– En som ikke er digitalt innfĂždt kan tenke at fenomenet snapstreaks er noe tull som bare er negativt for de unge. Men som lege kan du fĂ„ to forskjellige svar. En ungdom kan si at det er lyspunktet i hverdagen fordi «da fĂžler jeg meg som en del av gjengen», mens en annen kan si at det «ikke er noe gĂžy for da fĂžler jeg meg utenfor hvis jeg ikke alltid er med pĂ„ det».

 

Veien videre
Mange leger opplever at de fÄr til en god dialog i den fÞrste konsultasjonen med ungdom med depresjon, og Bergem har flere forslag til hvordan man kan avtale det videre lÞpet.

 

– Du kan for eksempel si noe som dette: «Jeg skjĂžnner at du har det vanskelig og tenker at du ikke trenger gĂ„ og ha det sĂ„nn. Jeg vil gjerne at vi fortsetter Ă„ ha kontakt, sĂ„ nĂ„r du gĂ„r herfra kan du avtale en dobbelttime neste gang». Eller du kan skaffe deg en oversikt over tilbud til unge i din kommune eller bydel. Det tar bare et par minutter Ă„ sjekke de forskjellige tilbudene pĂ„ nettet, og det er lettere for deg som er helsepersonell Ă„ vurdere kvaliteten pĂ„ tjenestene og utdanningen til de som jobber der enn for de unge selv. Med en slik oversikt kan du anbefale den unge pasienten Ă„ oppsĂžke steder hvor det finnes andre i samme situasjon og at det er noe dere kan snakke om neste gang dere mĂžtes, avslutter Anne Kristine Bergem, psykiater og universitetslektor.

  1. Bakken A. Ungdata 2017. Nasjonale resultater. NOVA Rapport 10/17. (http://www.hioa.no/OmHiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/ NOVA/Publikasjonar/Rapporter/2017/Ungdata2017).

  2. Surén P, Bang-Nes R, Torgersen L et al. Livskvalitet og psykiske lidelser hos barn og unge. FOLKEHELSERAPPORTEN 2018. (https://www.fhi. no/nettpub/hin/grupper/psykisk-helse-hos-barnog-unge/).

  3. Eriksen MA, Sletten MA, Bakken A, Von Soest T. Stress og press blant ungdom. Erfaringer, Ă„rsaker og utbredelse av psykiske helseplager. NOVA Rapport 6/17. (http://www.hioa.no/Om-HiOA/ Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/ NOVA/Publikasjonar/Rapporter/2017/Stress-ogpress-blant-ungdom).

Dato publisert 14.04.2021